IRODALOMTUDOMÁNY

Molnár András
Eötvös József Collegium, Budapest

A SZÖVEGKÖZÖTTISÉG FORMÁI OTTLIK ISKOLÁJÁBAN



Ottlik Iskolája egyszerre iskolapéldája az intertextuális szövegszerveződésnek, ám ugyanakkor szinte megközelíthetetlen az olyan elemzés számára, ami az intertextuális kapcsolatok felől próbál közelíteni az adott műalkotáshoz. Mi okozza ezt a feszültséget, s e paradox állítás létjogosultságát?

Az Iskolában vajmi kevés az olyan szöveghely - legyen az akár idézett, nyomszerű jel vagy integratív kapcsolódás -, ami úgy utalna egy másik szövegre, hogy az utalás - idézet stb. - valamiféle hermeneutikai szervezőerőként, vagy annak a befogadás felőli lehetőségeként artikulálódna. (Egyetlen, ám lényegi kivétel a Páltól kölcsönzött ,,Non est volentis...'' - átírása!) Ha ez így van, akkor mi értelme van mégis egy ilyen irányú megközelítésnek? Az indoklás három részből tevődik össze.

Az Iskola rengeteg intertextuális szöveghellyel bír, csak - általában - ezek a kapcsolatok nem más irodalmi szövegekre ,,utalnak'', hanem főként emlékeket (,,intertextusokra''), mégpedig a ,,szövegszubjektum'' emlékeit hozzák játékba sőt, autointertextuális szinten sem áll másból a regény, mint a narrátor(ok) és a szereplők emlékeinek (újra),,meggondolttá''1 tételének a kísérletén.

A második tényező, ami a jelen elemzés létjogosultsága mellet szól, az az Ottlik szövegkorpusz - minden kétséget kizáróan - (auto)intertextuális szerveződése. Talán ennek is köszönhető, hogy Ottlikot sokszor ,,egyműves'' írónak titulálják.

A harmadik - s meglehet a legfontosabb - tényező, az talán egy metaforával írható le leginkább: Az Iskola szövegközötti szerveződése nem annyira az intertextualitás szemantikai, mint inkább szemiotikai jellegzetességein alapul. Fogalmazhatunk úgy is, hogy mi(k) az intertextualitás működésének algoritmusai2 a műben.

S az, hogy ennek az elemzési \emph{Kísérlet}nek milyen hozadéka van az Iskola értelmezhetőségére, azaz működik-e az értelmezés algoritmusa, talán a konferencián kiderül.

1Vö.: HEIDEGGER, Martin, Mit jelent gondolkodni?, = Szöveg és interpretáció, Bacsó Béla (szerk.), Cserépfalvi. (7-16.)
2Vö.: OTTLIK Géza, Próza, Magvető könyvkiadó, Budapest, 1980. 29-34; 187.


Előző
Következő
Program